2019. jan 07.

Online marketing - Eszik, vagy isszák?

írta: skolikagnes
Online marketing - Eszik, vagy isszák?

Igen, sok embernek teljesen idegenek ezek a szavak. Sajnos még olyanoknak is, akiknek a munkája, vállalkozása miatt fontos lenne ismerni ezt a varázsszót.Az ő szerencséjükre van, aki profi ebben és segít eligazodni online marketing világában. B.Lukács Andreával beszélgettem.– Andrea, kezdjük az elején. Egy mai cég  már nem élhet weboldal nélkül, hiszen ezt egy pillanat alatt megnyitjuk az interneten és minden megtudunk a céggel kapcsolatban. Megnyitni könnyű, de vajon elkészíteni is pikk-pakk megy? Mire kell figyelni, a színeken és szöveg elhelyezésén kívül? 

Rendszeresen járok a Google Groundra okosodni. Kezdeném egy statisztikai adattal, amit áprilisban hallottam: „Jelenleg a magyar kis- és középvállalkozások csupán 12 százaléka értékesít online, azon belül pedig csak 4,5 százalékuk értékesít online más uniós tagállamba. A KKV-k felének NINCS honlapja, ha van, kezdetleges, barkácsolt. Még a nagy cégek sem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy weboldaluk reszponzív legyen.” De ne keseredjünk el, máshol se sokkal jobb a helyzet. Noha évente 23 %-kal nő az e-kereskedelem, az amerikai kisvállalkozások 46 (!) %-ának nincs honlapja (forrás: https://learn.g2crowd.com/2019-retail-trends)

A kérdésre visszatérve tehát, sajnos ott kezdődik a probléma, hogy nem lehet egy pillanat alatt megnyitni a weboldalt mert pl. nem működik, a domain nincs odairányítva, fáziskésésben van a honlap a már kinyomtatott szórólapokhoz és névjegykártyákhoz képest. A következő probléma, hogy SEMMIT nem tudsz meg a cégről, legalábbis nem azt, amit szeretnél. Legnagyobb pénzkidobás, amikor AdWords-re elköltesz egy csomó pénzt, meghirdetsz egy terméket vagy szolgáltatást és bolyongásra kényszeríted a szerencsétlen érdeklődőt, azon az elven „hátha más is megtetszik neki”. NEM FOG. Úgy tűz el, mint a fénycsóva az augusztusi csillaghulláskor. A legszebb pedig az, amikor - még a nagy cégek is – azt az aprócska momentumot felejtik el, hogy ma már 60 %-ban mobilon keresgélnek az emberek és bolha betűkkel tarkított honlapjaikon csúzdázhatsz, mintha játszótéren lennél, de nem fogsz nevetőgörcsöt kapni az élménytől, mint a gyerekek.

– Ez így első hallásra nem tűnik túl egyszerűnek. Gondolom nem tévedek nagyot, ha azt gondolom, hogy sok óra tanulással lehet eljutni egy olyan szintre ahol te vagy most?

Azt hiszem a legjobb szó a „kíváncsiság”. Kíváncsiságból kipróbálni mindent, begyakorolni, megtapasztalni ... Ha hajt a kíváncsiság, mindennek utánanézel, elvégzel egy rahedli tanfolyamot. Én pl. minden évben elvégzek valami tanfolyamot, így koromnál fogva a lista jó hosszú.

50084484_2269345763078394_957080384707756032_n.png

– A weboldal elkészítésén kívül mi az, amiben még segíteni tudsz a hozzád forduló cégvezetőknek?

Cégvezetőknek sokszor, szívesen adnék át tapasztalatot, de igyekszem nem keverni a szerepemet. Vérzik a szívem, amikor az online marketing munkámnak köszönhetően nehezen megszerzett ügyfélkört elhanyagolják, nem is válaszolnak az érdeklődésekre, nem gondozzák a régi vendégeket, és keresztbe kasul kommunikálnak, sokszor értelmetlenül.

Egyre többen keresnek meg azzal, hogy meglévő honlapjukat alakítsam át, sőt, meglepő módon olyanok is, akik már kiadták egy cégnek a honlapkészítést, „már készítik és majd ha kész lesz”, akkor nézzem át. Hát ez a legnehezebb. Olyan ez mint a nyelvi lektorálás, amit azért nem vállaltam soha, mert sok esetben teljesen átírtam volna a szöveget.

– Mivel nekem is van weboldalam, facebook-oldalam, tudom, mennyi időt és energiát elvesz ezek kezelése. Akinek nincs erre ideje, megkereshet téged?

Azt tapasztalom, hogy a vállalkozók szeretnek mindent kontroll alatt tartani, mindent felügyelni: anyagot és gépeket beszerezni, gyártani, üzletet vezetni, raktározni, fuvarozni, csomagolni, postázni, alkalmazottakkal foglalkozni, értékesíteni, reklámozni, számlázni ... mindent egy kézben tartani. Kérdezem én: miért nem csinálják a könyvelést is saját maguk? 

Az online marketing még nem jutott el oda, mint a könyvelői szakma, hogy belássák, az is egy szakma, ami jó esetben legalább néhány év szakmai tapasztalatot és nagy tájékozottságot igényel.

Lehet tökéletes a SEO-d minden beállítása, ha nem nyújtasz folyamatosan érdekes tartalmakat akkor nemcsak a google fog hátrébb sorolni, hanem az olvasóid. Márpedig ugye a cél az lenne, hogy organikus találatokkal biztosítsd a helyed. Ezért vallom, hogy csak akkor tudok a hasznára lenni bárkinek is, ha megismerkedem a témával és ha naponta több órát csak ővele foglalkozom, szépen szisztematikusan minden felületén mindent ellenőrzök, javítok, beállítok, miközben már a közösen kigondolt stratégia mentén tolom a tartalmakat, amihez bújom a kapcsolódó szakirodalmat, külföldi anyagokból kivonatolok, elkészítem a szövegeket, kreatívokat és bizony időzítek, időzítek és időzítek .... Ennek szellemében havi díjas konstrukcióban szoktam ezt a feladatot vállalni. "

– Ma már sok magyar cég terjeszkedik a határokon túlra is. A tolmácsolásban, idegen nyelvű levelezésben otthon vagy?

Multikulturális közegben nőttem fel szüleim jóvoltából. Orosz óvodába jártam, francia általánosba, aztán francia tagozatos középsuliba, az egyetemen pedig nemzetközi kapcsolatok szakon végeztem. Amikor idegen nyelven írok, akkor nem fordítok.  Több megbízásom is volt idegen nyelvű honlapokra.

– Hogy látod, az online marketing, online megjelenés teljesen kiszorítja a papír alapú hirdetéseket, vagy erre is van még igény? Szoktak tőled ezzel kapcsolatban tanácsot kérni?

Hazudnék, ha azt mondanám, szoktak. Nem, nem szoktak. A PRINT média egy másik terület, bizonyos esetekben szükség van rá, egészen más kézbe venni egy katalógust és karosszékben, kényelmesen átlapozni. Ennek is megvan a maga célközönsége.

– Körülnéztem kicsit  weben. Nagyon sok marketing céget, weblap készítőt találtam. Hogyan lehet talpon maradni, sikeresen, eredményesen tevékenykedni, több mint 20 éven keresztül?

Nálam az egész vonzódás az informatikához „szükségből” eredt és az adatbázis kezeléssel kezdődött. Egy UNESCO alapította cég nemzetközi osztályvezető helyetteseként 1987-ben kellett helytállnom 29 évesen és bizonyítanom egy 350 fős nemzetközi „Matematika Pszichológiája” nemzetközi konferencia megszervezésében. Akkor még csak Comodor számítógép volt. Meg kellett oldanom a 350 fővel való kommunikációt, ami akkor még telexezésből (emlékszik még valaki rá? Volt egy kis szobácska, ahol volt a hatalmas telexgép és csak úgy kattogott, mint a nyomdai gép), az akkor még újdonságnak számító faxolásból (hőpapíros verzió) és főleg a kinyomtatott levelekből, borítékolásból állt. Semmi kedvem nem volt a beosztottaimat azzal terhelni hogy borítékokat címezgessenek és ahhoz, sem, hogy manuálisan címezzek meg minden levelet. Így hát elkészítettem az első hatalmas adatbázist, benne mindent rögzítettem. A dinamikus adatok kezelése így véremmé vált, a logikája tiszta, semmi gondot nem okozott később az elsők között létrehozni a dinamikus honlapokat, majd később szintén az elsők között, az ár összehasonlító webáruház rendszeremet.  A Media Guide filmes-televíziós információs rendszerünk 16.000 kontakt adatbázisával az ENSZ-UNESCO Kulturális évtized hivatalos progamjává vált.

– Régóta csinálod, a kisujjadban van a tudomány. Melyik a kedvenc része a feladataidnak, melyik megbízásoknak örülsz legjobban?

Örülök a bizalomnak és a minél nagyobb önállóságnak. Én nem nézem hülyének azokat, akik nem értenek ehhez a területhez és igyekszem hétköznapi nyelven elmondani a lehetőségeket. Nem attól leszek én a nagy Jani, ha rébuszokban beszélek, ahogy sajnos jelenleg sok társam teszi. Tisztelem a megbízót az ő szaktudásáért és kíváncsian ismerkedem vele. Ajánlások útján szerzem megbízásaim többségét. Kedvenc témám a NŐ, a nőiesség, a nővel kapcsolatos minden téma, a gyerekek (óvodák, játszóházak ...), az egészség (termékek és szolgáltatások), utazási témák,  és a kivitelezőipar. Ezekhez van a legtöbb háttéranyagom is. Kézművesnek vallom magam, nálam minden kép, szöveg, kreatív aprólékosan készül és kerül a helyére.

Zárszóként még csak annyit: „Neked könnyű, mázlista vagy” - kapom meg sokszor. Így van, felvállalom. Nekem azért könnyű, mert ilyen vagyok, ilyenné váltam. :-)

Köszönöm szépen a válaszokat, és további sikeres munkát kívánok!

B. Lukács Andrea weboldala: https://www.facebook.com/blukacsandreaofficial/

 

 Interjúkat, cikkeket olvashatsz még tőlem ezen az oldalon is:

http://www.skolikagnes.hu/virtualis-iroda-viroda/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá